top of page

USTETIND

Kommer

IMG_20191109_144728 (1).jpg

Alle. Kan utvides ved  starte fra Ustaoset eller Tuva turisthytte eller Hakkesettstølen

dagsjordbekken

10 km. Nord-Skurdalen

DAGSJORDBEKKEN

Vil du prøve å gå litt på "villspor", utforske området der hvor det verken er røde T'er eller blå merker?

Her er noen "hemmelige" perler, med så god forklaring det er mulig å gi, men du må nok belage deg på å miste stien noen steder og gå litt off pist. Ofte er det da det blir skikkelig tur!

Men vær OBS på at du ser deg godt for og ikke tar noen sjanser. Alle turer er på egen risiko!

"..du må nok belage deg på å miste stien noen steder og gå litt off pist."

DAGSJORDBEKKEN

Parker ved bommen til skogsbilveien ca 1 km ned på veien Nord-Skurdalen. Herfra følger du skogsbilveien omlag 5 km før du ser en større bekk/liten elv som kommer under vegen. Følg denne oppover og bli fasinert av et naturfenomen. Men vær forsiktig - det er veldig glatt og bratt!

Middels. Ikke for de minste barna. Fint å sykle

142050474_177511240796082_15898957164946

2,5 km - start fra Høgåsen

HOTEL CALIFORNIA

IMG_20191109_144728 (1).jpg

Spreke barn og de fleste voksne. Noe bratt stigning, men fin sti og mulighet til å sitte inne for å spise matpakka hvis dårlig vær.

hovde odden beverskog.jpg

1,5 km. Nord-Skurdalen

ODDEN

Parker i nedre enden av busslomme ved avkjøring til Nedrestøl/Tuva. Følg grusveien som tar av til høyre/sørover fra gangveien. Posten er plassert på andre siden av brua, som går over elva Ufysja, ved Odden.

IMG_20191109_144728 (1).jpg

Fin tur med barnevogn, sykkel og små barn

7 km - Hakkesett -Braute

BIRGITSHOVDA

Parker ved Hakkesett (obs. Parkeringsavgift) og gå på stien som går fra parkeringsplassen innover. Hold til venstre (på godt opptråkket sti). Fra Birgitshovda finnes det flere stier ned til Braute (vinterparkeringen til Tuva-vegen).

Fin tur å kombinere med vaffel på Tuva om du har skyss i andre enden..

IMG_20191109_144728 (1).jpg

Det er også mulig å gå rundtur. Sjekk ut www.ut.no

Passer for:

Her finner du diverse turtips i Skurdalen og området rundt. Flere av de er turposter fra tidligere år - så  koordinater gjelder hvor posten var. Eventuelle merkeband er tatt ned.

Vi blir veldig glade om du har noen gode turtips du vil dele med oss - send beskrivelse og bilde til skurdalenbbl@gmail.com

Denne siden er under arbeid - mer info vil komme etterhvert.....

Halldalsoksli

Sør-Skurdalen, 1,5 km, gåtur

HALLDALSOKSLA

Parker på lomme ved fv. 120, under kraftline, gå opp grustak, og fortsett videre vestover, oppover langs ryggen, ut mot vegen. Det er veldig bratt første biten opp grustaket, og enkelte bratte parti lenger oppe. Det er flere stier å velge i oppover, og noen steder blir stien borte, men det er oversiktlig terreng, og greit å gå uten sti også.  Posten er plassert når du kommer opp, på høgda ut mot fylkesveien. Rett ved er en åpning i furuskogen med flott utsikt. Det er en bratt fjellside ut mot fylkesveien, viktig å holde et godt øye med små barn.

UTM 471623  6705070

Nilsenuten Hardangervidda

fra Tuvavegen, 2 km, gåtur
(NB! Fra 1. 7- 15. 9)

NILSENUTEN

Kjør Tuvavegen innover, litt forbi Brennbu og enden av Holværvatnet, kjør nesten opp på toppen av bakken; mulighet for parkering ved siden av veien her. Sti/kjerrevei går sørover herfra.

UTM 6700008 449095

Gravarhovda turpost

Dagali, 2,5 km, gåtur

GRAVARHOVDA

Parker på dagparkering ved innkjøring til Finntoppflatin (nesten helt på toppen mellom Dagali og Skurdalen). Følg hyttevei i retning Gravarhovda. Hold rett frem og innover på sti/skogsbilvei, inntil du kommer inn på Gravarhovdveien. Følg denne i ca 350 meter, og ta av en skogbilvei til venstre, og følg denne (i bue) opp til toppen.

UTM32 468328 6699746

hovde odden beverskog.jpg

Skurdalen, 2 km, gå/sykle

ODDEN

Parker i nedre enden av busslomme ved avkjøring til Nedrestøl/Tuva. Følg grusveien som tar av til høyre/sørover fra gangveien. Ved Odden/løa, gå i ytterkant av jordet, ned til elva Ufysja, over brua, følg stien oppover langs Ufysja, ca. 150 m. Posten er plassert på en liten høgde.

UTM 459066   6704581

Hotel california Skurdalen

Dagali, 2,5 km, gåtur

PERSTULHOVDA

Kjør FV40 sørover nesten opp på Dagalifjell, parkering inn til venstre ca. 70 meter etter kommunegrenseskiltet til Nore og Uvdal kommune. Følg veg (stengt ved bom innover retning Perstulhovda. Vei går over i sti etter hvert.

UTM32 468891 6694528

Dagali. Fra bom ved flyplass, 8,5 km, sykle.

LØSTEKULTEN

Parker ved Dagali flyplass. Følg Vikavegen ut til Viken/Pålsbufjorden, og videre rundt til nedsiden av Løstekulten.

UTM32 477399 6701299

turposter skurdalen.jpg

Jakobsplass, Skurdalen, 3 km, gå

GAMLEVEGEN

Parker ved oppvekstsenteret, og gå opp i Fjell-ljom boligfelt. Det kan i perioder være begrenset mulighet for parkering i boligfeltet, da gjesteparkeringene tidvis brukes for masse-lagring. Følg veien opp, forbi nybygd hus, og ta traktorveg inn til høgre ved skilt ”gamlevegen”, følg veg opp, over grøft, videre opp og forbi Larsegrove, deretter delvis sti og merking ca. 200 meter videre opp til gamlevegen, og fortsett østover (til høyre) til Jakobsplass, hvor posten er plassert.

UTM 462819  6704530

Dagali, 5,5 km,  sykkel-/gåtur

BREISET

Kjør FV 40 sørover og ta av innover til venstre i retning seterdalen, rett før brua over Lågen.

Følg veien innover, parkering ved bom/betalingsløsning/ garasjerekke. Sykle/gå derfra og innover. Fra veien er det skiltet opp til Breiset.

UTM32 462917 6696998

turpost 1 Oddestølen.jpg

Nord-Skurdalen, 2,5 km, gåtur

ODDESTØLEN

Start i Nord-Skurdalen, parkeringsplass før bommen til skogsbilveg til sørsiden av skurdalsfjorden. Følg skogsbilveg over brua, til venstre oppe i bakken, videre ca. 300 meter til merkeband, der stien går oppover. Stien er tydelig oppover, et stykke oppe deler stien seg, og det står en steinhelle med litt utydelige hvite piler. Ta stien på høyre side videre oppover, merking siste del, der stien er litt utydelig. Hovedposten er plassert ved stølsbua. Vil se utsikten utover Nord-Skurdalen og bygda, fortsett sør-østover, opp til UTM 459393 6703010. Det er en tur med jevn stigning, og litt brattere enkelte steder. Vi har valgt å plassere en klype/post halvveis opp, hvis det er noen som synes det blir for langt helt opp. I området bak stølsbua skal det være gamle slagghauger fra tidligere jernvinning.  På returen foreslår vi å fortsette stien videre når du kommer ned, kryss skogsbilvegen og gå ned til, og langsmed Ufysja, over brua og opp jordet, og følger skogsbilvegen tilbake til parkeringen.

UTM 459168 6703100

turpost 4 Øvre Langetjørn.jpg

Birgitshovda 2 km, gåtur

ØVRE LANGETJØNN
- v. Birgitshovda

Følg merket sti fra Fjellset mot Tuftebrue. Posten er plassert langs stien ved Øvre Langetjørn, litt nord/nordvest for Birgitshovda. Vil du ha en lengre tur, anbefaler vi å enten ta turen opp til Birgitshovda, eller ta hele turen over til Tuftebrue.

UTM 453772 6705874

post 7.JPG

Ossjøen/Seterdalen, ca 2 km gåtur

LÅGLITUNGA

Ta av fra Fv40 i Dagali og kjør innover Seterdalen til veis ende (ca 19km). Passer Ossjøen, og parker ved Sauskille. Fra Sauskille følg DNT sti til Rauhellerer. Gå over 2 bruer etter en kort stund, følg stien til venstre langs lågen oppover. Etter en drøy kilometer kommer det en hengebro over lågen, men fortsett mot Rauhelleren. Etter ca. 2 km fra start henger posten ca. 25 meter nord for stikrysset/stikryss.

UTM 451029 6690956

turpost 2 Borgeåne.jpg

Sør-Skurdalen, 3,5 km, sykle/gåtur

BORGEÅNE

Grusvei innover fra Fv40 litt ovenfor Liabrua ved Bruvoll, sykle/gå ca 3 km, til skilt "Ramberglivegen" og "Dagali 5 km". Merkeband ved sti ned til venstre til Borgeåene. Her nede finnes rester av den gamle saga og brua som forbant den gamle ferdselsvegen mellom Skurdalen og Dagali.

UTM  468213 6703263

post 5.JPG

Tjønnåsen, ca. 2,5 km gåtur

SNOHOVDA

Start ved Dagali skole, og følg tur vei og merking til Kjønnåsen. Følg turveg/sti helt opp til det begynner og flater ut. Når du kan se Kjønåsen og Gravarhovda, kommer du til ett stikryss. Gå til venstre her og ut på Snohovda. Posten er plassert på sørsiden av Snohovda.

UTM 468915 6698714

post 8.JPG

Dagaliåsen 3,5 km, gåtur

GLITREBERGET

Fra Fv40 Ved Høgåsen, følg skilting til Glitreberget. Den første kilometeren går på veg innover hyttefelt. Rett før den innerste hytta er det merket sti videre til Glitreberget.

Følg sti forbi nordsiden av Tjuvtjellartjønn, og videre opp til rastehytta på Glitreberget.

UTM 463653 6700215

turpost 3 sti mot  Nystølen.jpg

Skurdalsåsen, 2,5 km, gåtur

- høgda før Nystølen

Gå fra bommen opp til Leirtjørn, og følg stien innover mot Nystølen. Lett terreng, og posten er plassert på høgda før Nystølen.

UTM 461528 6708903

Gamlevegen Seterdalen, ca 2 km gåtur

HALLEBERGET

Fra parkeringen i krysset ved Fv40 og avkjøringen til Seterdalen, gå nordover og over haugen (ved skilt til «Serious fun»). Ta til venste rett over haugen. Her kan man enten følge skogsbilveien oppover, eller stien som er merke «Breiset». Disse går sammen etter en liten stund, for deretter å gå over i en sti. Etter ca. 1, 8 km henger det ett blått bånd, ta til venstre inn på svak sti. Etter ca. 100 meter henger det ett nytt blått bånd. Ta til venstre her også, og posten er på haugen ved masta.

UTM 467540 6696472

Premier turposter 2022

Det trekkes premie blant de som har vært på alle postene, samt et antall deltagerpremier for de som har vært på en eller flere.

PREMIENE

Lia fjellhotell- gavekort middag for 4 pers

Dagali Fjellpark- gavekort aking for 4 pers

Peppes Pizza- 2 stk gavekort a kr 500

Fagerli leirsskole- 2 sett med t-skjorte/caps

Herleiks- 2 spill

På G- Hallingskarvet-buff

Europris- 2 stk store lysestaker

Sport 1- 4 pannebånd (2 voksen, 2 barn)

Geilo sport- solbrille

TUSEN TAKK TIL ALLE SAMMEN SOM HAR BIDRATT!

På turmålet henger små klyper, for de som vil klippe i turkortet. Kortene sendes eller puttes i postkassa til Skurdalen I.L. v/ Aslak Geir Skurdal, Nord-Skurdalen 80, 3580 Geilo, eller Jostein Hansen, Bygdevegen 32, 3588 Dagali, innen 10. oktober. Enkel premiering. Bruker du ikke klippekortet, skriv gjerne navnet ditt i notisboka som finnes ved posten, det er gøy å se hvor mange som deltar!

Legger du ut bilde, så tagg gjerne @buiskurdalen

Dette er et tilbud for alle - om du bor i Hol kommune, har hytte her, eller bare er på besøk. Er du ikke medlem i Skurdalen idrettslag, betaler du for deltagelse på turpostene kr 50,- pr. pers. til Skurdalen I.L. kontonr. 2333.32.07249, eller vippsnr. 693505.

Kart og informasjonsskriv legges i postkasser til fastboende. Klippekortet, og ekstra eksemplar av materiell til dere som har lyst å være med på dette, finner du her:

Skurdalen: stativ ved Fjell-ljom boligfelt, postkasse merket “Skurdølen”.

Dagali: på Joker`n.

Dette er en flott mulighet for å bruke det flotte turområdet vi har rundt oss, og bli bedre kjent.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Medlemskontingent Skurdalen idrettslag 2022:

Kr. 100 pr. person betales til konto nummer 2333.32.07249 eller vipps nr 693505 innen 1. juli. Husk å oppgi navn og fødselsår pr. medlem.

Skurdalen idrettslag 2021

Klikk på bildene for å få opp enkle kart. Oversiktskart over alle postene helt nederst. GOD TUR!

Tips til nettside for bruk av UTM koordinater:

- https://www.kartverket.no/til-lands/posisjon/transformere-koordinater

- Scroll nederst på siden, legg inn UTM koordinatene i de to rubrikkene, klikk ”finn posisjon"

turpost 1 Oddestølen.jpg

Herleiks- 2 spill

På G- Hallingskarvet-buff

Europris- 2 stk store lysestaker

Sport 1- 4 pannebånd (2 voksen, 2 barn)

Geilo sport- solbrille

TUSEN TAKK TIL ALLE SAMMEN SOM HAR BIDRATT!