top of page

TURPOSTER SKURDALEN I.L. 2023

Turposter står ute i og ved Skurdalen/Dagali til 15. sept. Turmålene kan nåes til fots og/eller noen med sykkel. Det kan være alternative ruter/startpunkt, vi oppgir turmålet på vedlagte kart og forslag til rute, samt UTM-koordinater. Dette er et lavterskeltilbud, som passer for de fleste. Distanse er ikke fokus, de som vil ta en lenger tur, gjør det.

Det henger klype for dere som vil bruke klippekortet, og delta i trekning av premier. Send/legg klippekort i postkassa til Skurdalen I.L. v/ Jostein Hansen, Bygdevegen 32, 3588 Dagali, eller Elisabet Øydvin, Fjelljom 17, 3580 Geilo, innen 10. oktober. Skriver dere navnet i notis-boka, får idrettslaget en pekepinn på hvor mange som benytter aktiviteten. Premier trekkes blant de som har vært på alle postene, samt et antall deltagerpremier om du har vært på en eller flere poster.

Tusen takk til de som har bidratt med premier/gavekort: Lia Fjellhotell, Dagali Fjellpark, Fagerli leirskole, Herleiks, Europris, Peppes pizza, Sport1, Intersport og Geilo sport.

Skriv gjerne navnet ditt i notisboka som finnes ved posten, det er gøy å se hvor mange som deltar!

Legger du ut bilde, så tagg gjerne @buiskurdalen

Tilbudet er for alle, om du bor her, har hytte, eller bare er på besøk. Er du ikke medlem i Skurdalen idrettslag, betaler du kr. 50 pr pers for deltagelse på turpostene til Skurdalen I.L. kontonr. 2333.32.07249 eller vippsnr. 693505.

Alle innbyggere i Skurdalen/Dagali får materiell med kartvedlegg i postkassene.
Klippekortet finner du her (samt materiell med kartvedlegg):
Skurdalen: stativ ved Fjell-ljom boligfelt, postkasse merket “Skurdølen”.
Dagali: på Joker`n, og stativ ved Næringstunet, postkasse merket “Turpost info”.
Informasjon om postene og premieoversikt finner du også på www.buiskurdalen.com/turposter

Dette er en flott mulighet for å bruke det flotte turområdet vi har rundt oss, og bli bedre kjent.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Medlemskontingent Skurdalen idrettslag 2023:

Kr. 100 pr. person betales til konto nummer 2333.32.07249 eller vipps nr 693505 innen 1. juli. Husk å oppgi navn og fødselsår pr. medlem.

Skurdalen idrettslag 2023

Nederst på siden finner du enkle oversiktskart over alle postene.

OBS - distanse er regnet en veg.

GOD TUR!

TIPS!

Søk i app-store etter Kartverkets turkort-app

turpost foten av Ørneberget.jpg

Nord-Skurdalen, 1 km, gåtur

FOTEN AV ØRNEBERGET

Start i Nord-Skurdalen, parkering ved eldre garasje ved innkjøring til Nord-Skurdalen 80 (Skurdal). Eller du kan sykle innover Nord-Skurdalen fra Fv40. Fra garasjen er det ca. 50 meter retning FV40 der stien starter. Her er merket med rødt/gult merkeband rundt en stor furu. Følg stien innover skogen. Dette er en gammel drifteveg hvor det er en del blåmerket furu langs stien; i tillegg har vi hengt opp merkeband enkelte steder. Inn til turposten er det ca. 25 minutt gåtur.

UTM 458277(Ø) 6704664 (N),

turpost v. Baklistølen.jpg

Skurdalen 1 km, gåtur

BAKLISTØLEN

Sti starter bak vollen i stor-svingen på Fv40 i lia opp mot Høgåsen. Følg sti mot Baklistølen. Posten er plassert litt før stølen, og merket med merkeband ned til venstre, til en kolle med fin utsikt mot Skurdalen og Hallingskarvet.
Vil du ta en lenger tur, opp til minnestein etter "den danske kriger", fortsett forbi Baklistølen (det er bare noen steinmurer igjen litt nedenfor stien), videre bort til sommervegen/sti mellom Skurdalen og Dagali. Følg stien oppover lia til du kommer opp til skilt til "Den danske kriger". Det er markert sti med brøytestikk rundt myra frem til minnestein. Det er stort sett tydelig sti hele veien, og bare satt opp noen få merkeband langs stien og i stikryss.

UTM 468261(Ø) 6701005 (N)

Dagali, ca. 3,4 km, sykkel el. gåtur

ENDERUDSÆTRI

Ta utgangspunkt ved Dagali lufthavn, følg Vikavegen østover (privat bomveg) mot Pålsbufjorden. Etter ca,. 1 km, kommer det ett kryss, følg vegen opp til venstre (står skiltet til Enderud Seter). Etter ca 1,7 km (ved Smette), ta bomveg opp til venstre og følg denne videre i ca. 1,2 km, til du får ett hytte felt på høyre side, og snart en traktor vei som går ut til venstre (ved ett lite pumpehus). Følg traktorveien / sti til venstre i ca. 300 meter. Posten er plassert ved stien.

UTM 472739 6698802

turpost Halldalsvatnet.jpg

Sør-Skurdalen, 2,4 km, sykle/gåtur

HALLDALSVATNET

Parker ved lomme der høgspent krysser FV120. Gå/sykle innover bomveg til sørsiden av Halldalsvatnet. Når du ser vannet, ta av på vegen ned til høgre, mot vannet. Posten er plassert på venstre side av vegen nesten nede ved vannet

Halldalvatnet UTM 471157(Ø) 6706445 (N)

Dagali, ca. 2 km gåtur

REKKJINGSVEGEN

Start ved parkeringen ved FV 40 på nordsiden av brua over Lågen. Gå over broen, og ta inn til høyre gjennom hyttetunet. I enden (ved campingvognen) starter stien innover seterdalen, på sørsiden av lågen. Stedvis bløtt og myrete så ett tips er å ha fottøy tilpasset dette. Det er hengt opp merkebånd på partier hvor stien er litt utydelig. Stien går litt opp fra Lågen innover. Etter ca 2 km innover, går stien opp på ett høydedrag, og posten er plassert på denne høyden.

UTM 467558 6695630

Dagali, ca. 1,7 km, gåtur

GVONNSTULBERGET

Kjør innover Seterdalen, retning Ossjøen. Rundt 6,2 km fra bommen går det en «svak» veg av til høyre, og det er mulig å parkere på venstresiden av vegen like bortenfor. Avkjørselen er merket med rødt og gult merkebånd. Følge vegen opp, nesten til hytta, og ta av på sti til venstre. Følge stigen oppover i terrenget til du kommer til en liten koie, over tregrensen. Ved koia, gå av stien og følg ryggen til venstre, oppover til toppen. Kryss gjerdet nesten ved toppen. Posten er festet til en stein, rett ved ett gammel trigonometri punkt. (rester av hvit stolpe).

UTM 460821 6696697

turpost Åstveit-Medokken.jpg

Skurdalen, 2 km, gåtur

GAMLEVEGEN
Åstveit - Eivindsplassvegen

Start øverst i Fjell-Ljom boligfelt, parkering ved vannforsyningshuset. Følg vegen/stien (starter øst for tømmerhus/garasje) oppover til gamlevegen. Ta til høgre/østover forbi Øvre og Nedre Sveinunggard og videre mot Herleiksplass. Ved en bjørk med merkeband, ta til venstre oppover grusvei mot Åstveit, ta av på stien merket med merkeband inn til venstre, mot Medokken og Skurdalsstølane. Posten er midtveis mellom grusveien og Medokken. Herfra kan du velge å fortsette stien videre. Litt lenger bort er Ruperand-vegen; her kan du evt. gå ned til Nedre Sveinunggard og gamlevegen tilbake til stien ned til Fjell-ljom. Eller du kan krysse vegen, og fortsette stien videre mot Medokken, der er det skiltet "sti", følg stien videre til du kommer til grusvei med bom, følg grusveien ned til Eivindsplassvegen. Fortsett nedover, og inn til venstre i svingen med store steiner, langs oversiden av Eivindsplass fjellgard. Gamlevegen fortsetter innover til venstre i svingen mellom Eivindsplass fjellgard og Rokstadtundet, fortsett bort til skiltet/stien som går ned til Fjell-ljom boligfelt.

UTM 462091(Ø) 6705467(N)

Dagali, ca. 2,2 km, sykkel el. gåtur

KJØNÅSEN/SJÅHEIM

Ta utgangspunkt ved Dagali hotell, og følg skilting til Kjønåsen, sti/løype går opp bak hotellet. Når det flater ut (over tregrensa) kommer du til ett stikryss, ta til høyre og følg stien videre opp til rastehytta. Posten henger på veggen. Klarer du å se Gaustatoppen i det fjerne? (tips – 170o)
Alternativ rute: parker ved avkjøringen til Gravarhovda ved FV40 og sykle innover, forbi Gravarhovda, og videre over slettene og opp forbi forsvarsanlegget.

UTM 469573 6699241

Det trekkes premie blant de som har vært på alle postene, samt et antall deltagerpremier for de som har vært på en eller flere.